Wybór języka
powrót

„Odchudzamy nasze drogi”

22 marca 2017 roku w Sali Kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze, Powiat Zielonogórski zorganizował spotkanie pn. „Odchudzamy nasze drogi", na którym omówiono problematykę związaną z przejazdem pojazdów przeciążonych drogami znajdującymi się na terenie powiatu zielonogórskiego i miasta Zielona Góra.

 

W trosce o utrzymanie w należytym stanie nawierzchni dróg powiatowych i gminnych, Starosta Zielonogórski Dariusz Wróblewski i Wicestarosta Waldemar Kotlarski, Burmistrzowie i Wójtowie, przedstawiciele miasta Zielona Góra, Uniwersytetu Zielonogórskiego, Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego, Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze, Zarządu Dróg Wojewódzkichw Zielonej Górze, Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Zielonej Górze, Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego Region Lubuski, Lubuskiej Izby Rolniczej, Powiatowego Zielonogórskiego Zarządu Dróg, reprezentanci firmy Cat Traffic Sp. z o.o. oraz przedsiębiorcy związani z branżą transportową i spedycyjną, podjęli dyskusję w celu ograniczenia bezkarnego niszczenia naszych dróg przez pojazdy obciążone ponadnormatywnym ładunkiem.

Na środowym spotkaniu zaproszeni eksperci: dr Artur Juszczyk z Zakładu Dróg i Mostów w Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego, Mirosław Jesiołkiewicz Zastępca Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, Agnieszka Stelmasik Dyrektor Powiatowego Zielonogórskiego Zarządu Dróg i Łukasz Kurkowski z firmy CAT Traffic, przedstawili dane dotyczące szkodliwego wpływu pojazdów ponadnormatywnych na stan nawierzchni dróg lokalnych oraz sposoby reagowania i zapobiegania nadużyciom ze strony nieuczciwych przewoźników.

Po części konferencyjnej zaproszeni goście mieli okazję poznać przenośny system do ważenia statycznego i dynamicznego, który jest stosowany na wielu polskich drogach krajowych, w celu „wyłapywania” i eliminowania z dróg pojazdów przeciążonych.

Następnie podczas roboczego panelu uczestnicy spotkania dyskutowali o stworzeniu planu konkretnych działań, które zmierzały by do zaspokojenia potrzeb przewoźników, przy jednoczesnym zachowaniu dbałości o stan dróg lokalnych.

Przypomnijmy, że według danych Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przejazd jednego samochodu ciężarowego o nacisku 20 ton na oś zużywa nawierzchnię w takim samym stopniu, co przejazd 2,5 miliona samochodów osobowych. W praktyce oznacza to, że drogi często wymagają remontu już po 3 latach użytkowania. To doskonale obrazuje skalę problemu, z jakim borykają się samorządy lokalne, które na co dzień zmagają się z problemem „rozjeżdżania” dróg gminnych i powiatowych przez ciężkie lub ponadnormatywne pojazdy.

Zapraszamy do galerii zdjęć na: https://www.facebook.com/pg/powiat.zielonogorski/photos/?tab=album&album_id=522560841201012

Film prezentujący przenośny system do ważenia statycznego i dynamicznego: https://www.facebook.com/powiat.zielonogorski/videos/522568804533549/

Relacja Radia Zielona Góra: http://rzg.pl/radio-zielona-gora/jak-wyeliminowac-ciezkie-pojazdy-z-lokalnych-drog/